شنبه 22 مهر 1402 , 17:180 نظر
0+
0-
کد خبر: 1271
| |

خضریان:

کمبود پزشک متخصص مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده است/ برخی در وزارت بهداشت به دنبال فریب مجلس هستند

کمبود پزشک متخصص مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده است/ برخی در وزارت بهداشت به دنبال فریب مجلس هستند

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: این روزها لایحه برنامه هفتم در دستور کار صحن مجلس قرار دارد. و در فصل سلامت این لایحه، ذیل ماده ۶۹، بندی آورده شده که نحوه افزایش ظرفیت پذیرش در مقطع تخصص پزشکی را تعیین می‌کند. در این بند آمده که تا پایان برنامه نسبت دستیاران تخصصی و متخصصان بالینی به پزشکان عمومی حداقل به یک برسد. بررسی این نسبت نشان می‌دهد که نه تنها باعث افزایش ظرفیت‌ها نمی‌شود، بلکه ممکن است کاهش ظرفیت را هم به دنبال داشته باشد.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود در واکنش به برخی مواد فصل سلامت لایحه برنامه هفتم، گفت: متأسفانه لایحه در بند ج ماده ۶۹ دارای یک تناقض آشکار است، چرا که در ظاهر به دنبال افزایش دسترسی مردم به پزشک است اما در عمل کاهش ظرفیت پذیرش پزشک متخصص را به دنبال دارد.

خضریان با اشاره به کمبود شدید پزشک متخصص در شهرهای مختلف کشور ادامه داد: ‌آن‌چه از وضعیت بیمارستان‌های کشور برمی‌آید این است که کمبود پزشک متخصص مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده است. کار به جایی رسیده است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مراجعان برخی بیمارستان‌های تهران، کسانی هستند که برای درمان عزیزشان از شهرستان به تهران آمده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ظرفیت پایین پذیرش دانشجو در مقطع تخصص پزشکی را یکی از عوامل زمینه ساز این کمبود دانست و افزود: عمده مشکل دسترسی به خدمات پزشکی، دسترسی در سطوح تخصصی است. هم اکنون قسمت عمده‌ای از نیاز به پزشک بدون پاسخ مانده در سال‌های آینده نیز به دلیل افزایش سه برابری جمعیت سالمند با یک موج بزرگ نیاز روبرو خواهیم بود. این موضوع در حالی است که در سال‌های پایانی دهه نود ظرفیت پذیرش در دوره تخصص پزشکی، یا همان رزیدنتی، تقریباً ثابت بوده و افزایش قابل توجهی نداشته است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ادامه داد: این روزها لایحه برنامه هفتم در دستور کار صحن مجلس قرار دارد. و در فصل سلامت این لایحه، ذیل ماده ۶۹، بندی آورده شده که نحوه افزایش ظرفیت پذیرش در مقطع تخصص پزشکی را تعیین می‌کند. در این بند آمده که تا پایان برنامه نسبت دستیاران تخصصی و متخصصان بالینی به پزشکان عمومی حداقل به یک برسد. بررسی این نسبت نشان می‌دهد که نه تنها باعث افزایش ظرفیت‌ها نمی‌شود، بلکه ممکن است کاهش ظرفیت را هم به دنبال داشته باشد.

خضریان با اشاره به آمارهای سازمان نظام پزشکی گفت: براساس داده‌های سامانه آمار سازمان نظام پزشکی، این نسبت هم اکنون ۰.۹ است که تا سال آینده عدد یک محقق می‌شود. در حالی که این قانون برای پنج سال آینده نوشته می‌شود. چنین احساس می‌شود که برخی در وزارت بهداشت بدون ارایه آمار فعلی و با طرح این بند در قانون، به دنبال فریب مجلس هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در پایان ضمن تأکید بر اهمیت بالای برنامه هفتم گفت: این برنامه تا سال ۱۴۰۶ ملاک عمل دولت‌های سیزدهم و چهاردهم خواهد بود. نتیجه آن ‌چه امروز در مجلس تصویب می‌شود، طی پنج تا ده سال آینده نتایج خود را نشان می‌دهد. لذا تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مانع تصویب این حکم شویم. چرا که تصویب آن فرصت تربیت پزشک برای تأمین نیاز مردم و مقابله با موج سالمندی را خواهد گرفت.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد